پایگاه علمی مهندسی معماری دریایی

پایگاه علمی مهندسی معماری دریایی


 

کشتی نفتکش Exxon Valdez که در 11 اکتبر 1986 به آب انداخته شد تا 20 مارس 2012 اجازه تردد در دریاها را داشت، باعث پدید آمدن خسارتی وحشتناک شد و مهندسان را مجبور کرد تا در طراحی تانکرها یک خانه تکانی اساسی بکنند. این کشتی که تا سال 1989 به مالکیت شرکت امریکایی Exxon بود از نوع تانکرهای vlcc بوده و تحت استاندارد ABS ساخته شد. آنچه که این کشتی را در تاریخ ثبت کرده، نشت نفت از آن در سال 1989 در منطقه آلاسکا و به میزان 41000 تا 119000 مترمکعب و آلوده کردن مساحتی بالغ بر 28000 کیلومتر مربع است. طبق مدارک، دلیل این نشت گسترده، برخورد کشتی با کف برآمده دریا بود و چندین عامل در این واقعه نقش داشتند.

  • نخست، مالک تانکر که خدمه و نیروی متخصص و کافی را در تانکر مستقر نکرده بود. چرا که ملوان سوم قادر به مانوردهی کشتی نبوده و احتمال می رود بخاطر خستگی بیش از حد باشد. چرا که شیفت کاری 12 تا 14 ساعته داشتند.
  • دوم، عدم استفاده از سیستم هشدار برخورد با مانع (RAYCAS) در تانکر
  • سوم، خواب بودن کاپیتان حین برخورد

این واقعه سبب تجدید نظر مهندسان در طراحی کشتی های نفتکش شد. مقرراتی مبنی بر جایگزینی نفتکش‏ های تک جداره با شناورهای دوجداره در آب‏های آمریکا به اجرا درآمد. این الزامات بلافاصله از سوی سازمان جهانی دریانوردی (IMO) مورد پسند قرار گرفت و به مقرراتی برای سراسر جهان تبدیل شد. نتیجه تصویب این قانون، حمل هزاران تن فولاد اضافی توسط تانکرها به منظور رعایت الزامات بدنه‏ های دوجداره است. با وجود آنکه دوجداره شدن تانکرها خطر بروز آلودگی‏ های نفتی در دریاها را کاهش داده؛ اما از سوی دیگر، میزان مصرف سوخت کشتی‏ ها و نیز میزان آلودگی هوا در نتیجه حمل‏ و نقل دریایی را به شکل قابل توجهی افزایش داده است.

از طرفی، میزان انتشار گازهای گلخانه‏ ای حاصل از تردد تانکرها افزایش داشته است. به علاوه، نیاز به مصرف سوخت بیشتر، نشان می‏ دهد که دوجداره شدن تانکرها مشکلات جدیدی را بوجود آورده که سازمان دریانوردی آمریکا در نظر دارد جزئیات آن را مورد مطالعه قرار دهد.


نویسنده: مهندس محمد حسین تورانی ׀ برچسب:دوجداره , تانکرها , معایب , مزایا, ׀ <-PostCategory-> ׀

CopyRight@ 2012 , www.keshti.org , All Rights Reserved
استفاده از مطالب سایت بدون ذکر منبع ممنوع می باشد . |
مهندس محمد حسین تورانی